vitamina B12 – stim despre ea ce nu stim?

Nelamurire care se dovedeste a fi extrem de arzatoare si in 2019…pentru ca 2020 este de abia la inceput si cercetatorii nostrii nu au apucat sa isi publice noile pareri.

 Am pornit cu ideea de a face o categorie noua de ‘articole’ numita Youtube – walk of shame in care mi-am propus sa pun ‘articole’ in care sa ‘demontez’ diverse clipuri informationale postate pe youtube….Am ajuns insa la o noua titulatura ‘Science…let’s gossip’ pentru ca mi-am dat seama ca in comentarea video-urilor de pe youtube voi incorporat multe, dar foarte multe articole… 🙂

Primul clip de pe lista este: https://www.youtube.com/watch?v=qk17K6L2pAA

Q: Let’s get back to the basics…De ce sunt nemultumita de datele transmise de cele 2 ladies din poastrea de mai sus?

A: Pentru ca datele respective nu sunt prea reale si aparent nici prea bine documentate…insa inainte de a fi prea rautacioasa am sa le acord la momentul actual ‘the benefit of a doubt’ avand in vedere ca clipul a fost filmat in 2014 astfel incat fac presupunerea automata ca la momentul respectiv poate nu erau suficiente date referitoare la vegan diet si vitamina B12…..Desi, eu am gasit articole inca din 1999 (sa nu mai zic articole din ’68) care sustineau de pe atunci ca vitamina B12 nu se gaseste in surse vegetale, ca in alge gasim analogi de vitamina B12 si ca totusi ‘the topic is still for discussion’.

…..Sa continui cu ideea de la care am pornit – demontarea/comentarea videou-lui aspect pe care am sa il structurez punctual:

  • Titlul ‘ Sources of Vitamin B12 and B12 Supplements for a Vegan Diet’ putin cam derutant si inselator – ce inteleg eu din titlu este ca avem surse de vitamina B12 in alimentele vegane ceea ce este pana la momentul actual un neadevar. Se stie clar ca nu exista surse vegetale de vitamina B12 si ca inclusiv cholerlla care aparent este sursa cea mai sigura de vitamina B12 de origine vegetala, isi primeste de fapt vitamina B12 din microorganismele care traiesc pe suprafata sa si care secreta ciancobalamina astfel incat daca culegem chlorella cand este ’tanara’ sau cand este cultivata in medii sterile s-ar putea sa nu avem vitamina B12 deloc. Deci haideti sa nu judecam video-ul dupa titlu si sa ne uitam in continuare la ce spun doamnele noastre.
  • Hopa…mai departe se pare ca avem relatat un mic adevar – ‘don’t really get vitamin B12 in vegan diet’ – aspect pe care tocmai ce l-am comentat la punctul 1 si in articolul meu: https://madalinagorgan.wordpress.com/2020/01/02/b12-nu-doar-un-numar-ci-o-necesitate/

Moving on…….

  • Asa zisa ‘colon health’ care daca nu este in limite optime poate determina ‘Even meat eaters become deficient in vitamin B12’. Sa disecam putin asocierea aceasta: omnivorii pot fi si ei deficienti in vitamina B12 insa de cele mai multe ori acesta prezinta afectiuni asociate care pot interfera cu absorbtia de vitamina B12. Absorbtia de vitamina B12 se face la nivel de intestin subtire si niciodata la nivel de colon dupa cum spun protagonistele acestui video. Absorbtia de vitamina B12 nu tine de ‘colon healt’ , ci tine de sanatatea intestinului subtire incepand de la integritatea sa structurala, colonozarea bacteriana corecta, prezenta pachetelor enzimatice optime etc. Sanatatea colonica nu este implicata in absorbtia de vitamina B12, ci este implicata in mentinerea unei colonizari bacteriene colonice bune (care, apropo, este diferita de cea a intestinului subtire) care poate secreta cantitati infime de vitamina B12, cantitati atat de scazute ca nici nu le prea luam in considerare.
  • Pamantul care contine vitamina b12 – aspect real foarte frumos explicat intr-un alt video https://www.youtube.com/watch?v=qk17K6L2pAA  – In a 2 a filmare se spune totusi destul de clar ca este recomandat ca cei cu dieta vegana sa apeleze la suplimente alimentare de vitamina B12 daca sunt deficitari, deficit care se dovedeste prin analize de laborator. Revenind la primul video, ceea ce mi se pare hilar este ca aceste formatoare de opinie afirma ca sunt oameni care nu prea spala pamantul de pe mancare tocmai pentru a consuma sol bogat in vitamina B12….serios…in ce lumea traim? Ia mancati niste vitamina B12, dar si niste bacterii sa faceti frumos un sindrom diareic…in cel mai bun caz. 
  • Si sa ajungem in sfarsit la scopul final al acestui video – RECLAMA…pentru ca in cele din urma doamnele noastre recunosc ca totusi si ele recomanda ca cei cu dieta vegana sau vegetariana sa consuma ‘whole food based multi-vitamine’ dupa care bineinteles ca urmeaza cateva exemple de companii care livreaza astfel de suplimente alimentare.
  • Nu in ultimul rand sa va zic de super foods – precum algele, spirulina care in mare parte contin analogi de vitamina B12 astfel incat va subliniez ca de fapt nu avem vitamina B12 reala, iar substantele analoage nu indeplinesc rolurile reale ale vitaminei B12 deci nu ne sunt de folos. 

Si pentru ca in acest prim video au fost cateva cuvinte care mi-au adus multe semne de ?????? am decis sa mai caut.

??? Oare mai sunt alte video-uri pe youtube pe seama vitaminei B12 si a dietei vegane. Clar ca sunt nenumarate….am gasit unul mai echilibrat in exprimare/opinie filmat in 2017, iar ideile explicate aici mi s-au parut destul de corecte si echilibrate.

https://www.youtube.com/watch?v=qk17K6L2pAA 

Curiozitatea m-a impins sa caut date nutritionale legate de drojdia inactiva pe care eu o recomandat clientilor mei…dar pe care nu am cercetat-o niciodata din punct de vedere al concentratiei in vitamina B12:

 Am gasit drojdia inactiva – care nu mai contine bacterii vii, insa pana sa fi fost ‘omorate’ bacteriile acestea au produs vitamina B12 pe care o consumam noi daca apelam la acest super aliment (pana la urma drojdia asta contine vitamina B12 tot datorita unor corpuri ‘animale’).

https://www.healthline.com/nutrition/nutritional-yeast

Tot ei (cei din al 2 lea video) vorbesc si de ‘fortified foods’ adica alimentele fortificate pe care si noi le avem si le consumam. Cel mai adesea este vorba de cereale – ele sunt fortificate pentru ca sunt aliment de consum larg astfel incat, fiind consumate de grupuri populationale mari, suntem siguri ca reusim sa acoperim un numar cat mai mare de persoane astfel incat putem preveni aparitia diferitelor deficiente. Exemplu: la noi unele alimente sunt fortificate cu Iod- sare, paine, lapte…

Si pentru ca nu am terminat am mai gasit o intrebare:

????? Daca am gasit date despre drojdia inactive, de ce nu se vorbeste nimic despre spirulina? Are sau nu vitamina B12???

Am dat direct intr-o controversa care spune ca spirulina contine analogi inactivi de vitamina B12 care din punct de vedere chimic sunt asemanatori cu vitamina B12, dar nu sunt vitamina B12 drept urmare nu indeplinesc rolurile ciancobalaminei. In plus, ei se leaga de transportorii vitaminei B12 astfel incat pot bloca absorbtia vitaminei B12 reale. Concluzia articolului este ca analogii nu au un beneficiu real si din pacate testele uzuale care determina nivelul seric de vitamina B12 nu pot face diferenta intre analog si real astfel incat in cazul persoanelor care consuma spirulina pentru vitamina B12 acestia vor fi fals in limite normale cu vitamina B12.

https://kerillyoga.com/2017/08/15/spirulina-a-b12-controversy/

Si totusi de ce insista lumea cu spirulina? Spirulina si algele? Algele si chlorella? Toate superalimentele? ….asa am ajuns la urmatorul articolul. Un articol fain cu multe surse citate care cauta sa raspunda la 3 intrebari magice:

What is the difference between real B12 and B12 analogues?

Which algae contain actual vitamin B12?

Is it possible to meet the B12 daily requirement through algae? 

HTTPS://WWW.B12-VITAMIN.COM/ALGAE/

Deci am citit articolul…se pare ca spirulina contine vitamina B12 reala insa intr-o cantitate mica care este neutralizata de cantitatea enorm de mare de analogi de vitamina B12 aflati in acelasi superaliment. Drept urmare concluzia actuala este ca din punct de vd al ciancobalaminei efectul spirulinei asupra organismului este unul negativ. Se pare in definitiv ca doar chlorella crescuta natural ar avea impact pozitiv asupra organismului si ca l-ar putea ajuta in ceea ce priveste nivelul seric de vitamina B12. De ce cea crescuta natural? Pentru ca aceea este plina de microoragnisme care produc vitamina B12. Bineinteles ca productia variaza in functie de nenumarati factori de aceea inclusiv acest articol isi rezerva dreptul de a spune ca ‘there is no evidence to suggest that chlorella can cure a B12 deficiency, because no such study has been carried out; further research is required to scientifically prove the B12 content in this alga.’….si ca pana la alte date totusi se recomanda ca cei cu dieta vegana sa mai apeleze si la suplimente cu vitamina B12.

Pentru a ma lamuri si mai mult am cautat si gasit un articol care descompune in elemente chimice spirulina:

https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/509/1/012031/pdf

…..articol care ne spune ca exista cateva micrograme de ciancobalamina/gram, dar nu vorbeste deloc de analogii de vitamina B12 astfel incat nu il pot lua pe deplin in considerare.

Si in incheierea am cautat ceva opinii nutritionale pertinente oferite de Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. Ei au emis cateva recomandari in ceea ce priveste dieta vegetariana. Ideea lor este ca: ’Vegans need reliable sources of vitamin B-12, such as fortified foods or supplements.’

Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diet – https://jandonline.org/article/S2212-2672(16)31192-3/fulltext

????????Deci…suntem mai nelamuriti decat la inceput?

Poate ca da, insa ce am inteles clar pana la momentul actual este ca studiile schimba perceptii si idei. Studiile sunt contradictorii astfel incat pentru a pastra cu certidutine veganii si vegetarienii sanatosi este totusi bine ca ei sa isi dozeze periodic vitamina B12 si periodic sa consume suplimente alimentare cu vitamina B12 sau alimente fortificate. Chlorella sau drojdia inactiva sunt doar adjuvanti insa nu ne pot garanta mereu si pentru oricine nivele normale de vitamina B12.

Bibliografie/sources of inspiration:

  1. Nutritional yeast – https://www.healthline.com/nutrition/nutritional-yeast

2. Spirulina – A B12 Controversy – https://kerillyoga.com/2017/08/15/spirulina-a-b12-controversy/

3. VITAMIN B12 IN ALGAE: SPIRULINA, CHLORELLA AND NORI – HTTPS://WWW.B12-VITAMIN.COM/ALGAE/

4. Nutritional analysis of spirulina sp to promote as superfood candidate – https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/509/1/012031/pdf

5. Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diet – https://jandonline.org/article/S2212-2672(16)31192-3/fulltext

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s