B12 – NU DOAR UN NUMAR, CI O NECESITATE

CIANCOBALAMINA SAU METILCOBALAMINA? – CA SA COMPLICAM LUCRURILE INAINTE DE A EXPLICA IDEILE DE BAZA

HAIDETI SA INCEPEM CU CATEVA DATE ‘TEHNICE’:

  1. Vitamina B12 cunoscuta drept CIANCOBALAMINA
  2. Vitamina B12 ce nu poate fi produsa de organismul nostru, nici macar in cantitati relativ suficiente la nivel de flora bacteriana colonica
  3. Vitamina B12 care se gaseste DOAR in produsele de origine animala, niciodata in cele de origine vegetala, desi unele dintre ele sunt ‘imbogatite’ cu vitamina B12
  4. Vitamina B12 cu nenumarate roluri in organismul nostru

……..si haideti sa continuam cu articolul (link-ul) de la care a pornit ‘scrierea’ aceasta:

https://rohealthreview.ro/adeptii-dietei-vegane-risca-sa-aiba-deficienta-de-vitamina-b12-avertizeaza-specialistii/?fbclid=IwAR2JnSYzVz8zwVAti2IvOsk1fZhu6gBc9N26xm_9nLCiRidf_y7DdFhZDeg

INTREBARILE DE BAZA:

Cum devenim deficitari in vitamina B12?

Plecand de la articolul postat anterior, prima cauza pe lista de cauze este dieta pe care o urmam care poate fi: vegana/vegetariana astfel incat din lipsa de consum de alimente de origine animala nu ne aduce aport de vitamina B12 sau dieta ovo-lacto-vegetariana care ne permite sa consumam ceva produse de origine animala, dar poate nu in cantitate suficienta.

stock-photo-foods-of-vitamin-b-cobalamin-healthy-eating-view-from-above-531746401

Continuarea listei cu motive pentru care devenim deficitari in vitamina B12 este plina de cauza medicale: gastrita antrofica, boala celiaca (intoleranta la gluten), boala Crohn, suprapopulare bacteriana la nivel de intestin subtire, hipertiroidism – boala Graves-Basedow si nu in ultimul rand abuzul de medicamente care modifica aciditatea gastrica precum IPP si inhibitorii de RH2 – binecunoscutul Omeran sau Controloc si toate medicamentele inrudite cu acestea….si se mai spune ca si unele antidiabetice orale pot favoriza aparitia deficientei de vitamina B12, inculpatul fiind Metforminul care este un antidiabetic oral destul de des folosit in practica clinica.

Ce simtim cand avem deficienta de vitmaina B12 in organism?

La inceput NIMIC….este funny, dar chiar nu simtim nimic si din practica clinica va spun ca de multe ori diagnosticam deficienta de vitamina B12 in mod intamplator. La modul ‘clasic’ descoperim pacienti cu anemie cu eritrocite mari (macrocitara) pe care ii punem intr-un timp secundar sa isi dozeze nivelul seric de cobalamina astfel incat ni se confirma ca pacientul nostru este deficitar in vitamina B12. Prin prisma meseriei, eu efectuez acestor pacienti si o gastroscopie pentru prelevare de biopsii din corpul gastric si din duoden astfel incat pot exclude sau confirma o gastrita atrofica sau o boala celiaca, insa sunt pacienti care incep imediat tratamentul cu vitamina B12 pentru a corecta nivelul seric scazut.

Dar totusi, cand dificienta nu este descoperita in timp util, ce simtim???

  1. Slabiciune, astenie, fatigabilitate, oboseala – toate cauzate de anemie. Pe masura ce anemia este mai severa simptomele noastre sunt mai accentuate. Putem ajunge in stadiul inca care ‘autogospodarirea’ sa fie facuta cu dificultate. Organismul nu se mai oxigeneaza corespunzator astfel incat orice tip de efort fizic sau intelectual este mult incetinit si dificil de dus la capat.
  2. Palpitatii – apar din cauza faptului ca inima incearca sa mentina o oxigenare buna a organismului astfel incat in conditii de anemie trebuie sa ‘bata’ de mai multe ori pe minut pentru a asigura in permanenta un nivel optim de oxigen la nivel de tesuturi. Palpitatiile apar frecvent cand pacientul efectueaza orice activitate care necesita contractia musculara intensa – si aici poate fi vorba inclusiv de caratul unor plase cu cumparaturi sau urcatul unor scari….absolut orice tip de efort fizic poate declansa palpitatiile.
  3. Apetiti scazut – organism bolnav prezinta pofta de mancare scazuta si astea pot fi legate si de lipsa de productie de secretie acida la nivel de stomac. Pe langa apetit scazut multi acuza si dureri de stomac si greturi care accentueaza inapetenta.
  4. Afectarea nervilor periferici – se traduce prin furnicaturi (parestezii) la nivel periferic, slabiciune musculara, dificultate de a umbla si in cazuri extreme lipsa ‘simtului’ la nivel de membre inferioare.
  5. Afectarea creierului (sistemului nervos central) – se manifesta prin depresie, scaderea capacitatii de concentrare sau de a memorara, modificarea comportamentului…si crediti-ma ca am vazut pacienti cu lipsa de vitamina B12 care nici macar nu aveau chef sa vorbeasca cu mine si a caror stare generala s-a modificat semnificativ dupa cateva luni de tratament de substitutie.

Daca mai sunt simptome…cel mai probabil da…si cu siguranta sunt nenumarate alte semne clinice si paraclinice care se asociaza cu deficienta de vitamina B12, dar propun sa trecem la rezolvarea problemei.

Ce facem cu deficienta de vitamina B12?

O tratam. Raspuns simplu…

Cum o tratam??

Daca esti una din persoanele care nu consuma produse de origine animala atunci te afli in postura de a fi obligat sa iei vitamina B12 din suplimente sau sa consumi produse alimentare imbogatite cu vitamina B12 cum ar fi cerealele. Daca consumi produse de origine animala – lapte sau oua – inseamna ca nu le consumi in cantitate suficienta, drept urmare trebuie sa iti cresti portiile saptamanale din astfel de produse. Pentru cei care au probleme in a absorbi vitamina B12 din cauze medicale de cele mai multe ori recomandam administrarea de vit B12 pe cale orala sau injecatbila (  tratamentul injectabil este usor de urmat fiind nevoie de o singura doza/luna pentru a intretine un nivel optim de vitamina B12 in organism).

Avantajul corectarii nivelului de vitamina B12 este unul major si relativ imediat – simptomele remit destul de rapid, pacientul simte imbunatatire chiar din prima luna de tratament…singurul aspect care are caracter permanent este ditrugerea nervilor periferici astfel incat furnicaturile din picioare nu vor disparea complet niciodata (nervii periferici se refac, dar foarte lent si aproape inntodeauna nu se refac complet).

….deci ce sa va zic decat….pofta buna la vitamina B12, indiferent la cum doriti sa o consumati!!

PS1: sa vedem cum ii ‘prostim’ pe ai nostrii vegani –

https://www.youtube.com/watch?v=qk17K6L2pAA

Saptamana viitoare demontam video-ul acesta!

PS2: CIANCOBALAMINA SAU METILCOBALAMINA?

Complicatia compliicatiilor de la inceput, o lamurim intr-un articol viitor (saptamana viitoare-viitoare :P)

tumblr_psd8g5feh61takfg0_og_500

Un gând despre „B12 – NU DOAR UN NUMAR, CI O NECESITATE

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s