Laptele cu praf de aur

TURMERICUL, particula aurie cu calitati nepretuite anti-inflamatorii

Haideti sa vorbim putin despre inflamatie. De ce?

Pentru ca, fie ca suntem tineri sau inaintati in varsta, toti suntem afectati de ‘inflamatie’…..stiti simptomul ala cand ne doare dintele si simtim ca pulseaza radacina acestuia sau cand ne doare genunchiul si ne trezim ca este rosu, cald si daca apasam rotula avem impresia ca pluteste in lichid sau cand se imprastie polenul in aer si avem rinoree continuua ca semn de inflamatie a sinusurilor sau cand ne mai apuca durerile de stomac drept semn de gastrita sau cand ne prind scaunele diareice ca si semn de eterocolita….si sa nu uit de exemplele mai serioase: bolile autoimuni de tiroida, articulatii, hepatice, de piele, de intestin subtire sau gros si exemplele pot continua la nesfarsit….deci, stiti momentele alea? Din pacate vinovata pt ele este inflamatia. Aceasta face parte din viata noastra si noi din a ei, iar de cele mai multe ori apelam la moleculele chimice ‘magice’ care ajuta la ameliorarea inflamatiei, dar care pe alte parti agreseaza tot tubul digestiv si functia hepatica….si sa nu uit si de cea renala…astfel incat nu de multe ori m-am trezit in postura de medic gastroenterolog fiind nevoita sa oblig pacientul sa renunte la medicatia anti-inflamatorie sau AINS dupa acronimul pe care il recunoastem cu totii.

Dieta poate face diferenta

Ce ne facem cand renuntam sau scadem anti-inflamatoriile administrate sau autoadministrate? 

Este capabila dieta sa ne ajute?

In urma cu cativa ani as fi zis raspicat NU, insa acum conceptele mele asupra medicinei s-au schimbat. Radical? Nu, dar suficient astfel incat sa admit faptul ca dieta si modalitatea in care iti ingrijesti organismul iti pot influenta starea de bine. 

Asa am ajuns sa caut secrete alimentare care te pot ajuta la reducerea inflamatiei din organism. In mod constant, in toate cautarile mele am dat de GOLD MILK sau laptele de aur care este galben ca o foita de 14ka, iar la gust este la fel de bogat ca un seif cu lingouri. Retetele sunt multiple, unele mai pline de ingrediente decat altele, insa standardul presupune folosirea unui tip de lapte preferat sau a unei bauturi vegetale peste care, in timp ce fierbe, trebuie sa punem turmeric, putin ghimbir si piper negru, dar si miere pentru a umple gustul.

condimentePe langa ingredientele de baza mai puteti adauga scortisoara, vanilie sau alte condimente. Aici fiecare decide dupa cum doresc papilele sale gustative. Eu am optat pentru o extra lingurita de miere, iar la final de proces am obtinut un lichid dens, galben care iti pisca putin limba, dar care te linistete cu caldura sa si gustul sau savuros. 

finalTurmericul este cel ce datorita substantei active – curcumin – are efecte anti-inflamatorii si antioxidante. Se pare ca medicina aiurvedica se foloseste de aceste proprietati de sute de ani, iar la momentul actual nenumarate studii demonstreaza ca curcuminul este la fel de eficient precum AINS (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19594223). Majoritatea studiilor se fac pe pacienti care sufera de boli inflamatorii articulare precum poliartrita reumatoida. Inca din 2012 studiile au avut rezultate promitatoare astfel incat cercetatorii au fost incurajati sa continue studiile si au demosntrat in mod constant ca simptomele si nivelul inflamatiei din organism au fost diminuate in urma utilizarii acestui condiment (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22407780, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10404539). Care este marele dezavanataj al curcuminului? El se absoarbe greu in organism, biodisponibilitatea sa este redusa si se elimina foarte repede astfel incat pentru a obtine un efect continuu si evident este nevoie sa consumam zilnic turmenic dupa cum urmeaza:

  1. Turmeric proaspat: 3–9g zilnic
  2. Turmeric pudra: 1.5–3.0 g zilnic
  3. Infuzie orala: 0.5–1g de 3 ora pe zi
  4. Tinctura (1: 10): 0.5–1ml de 3 ori pe zi

Acestea sunt recomandarile OMS (http://apps.who.int/medicinedocs/en/d/Js2200e/14.html).

Supradozajul nu se recomanda pentru ca la momentul actual studiile nu sunt suficient de avansate, deci fiind inca om al vietii medicale, zic sa ne limitam la recomandarile OMS. Cu siguranta viitorul ne va aduce si alte schimbari pentru ca din cate am aflat se fac nenumarate incercari de a ‘lipi’ curcumin de molecule de lipide, nanoparticule sau particule de metal precum Ca si Mg astfel incat acesta sa fie disponibil in organism mai mult timp, iar efectele sale sa sa valideze cu usurinta. Momentan dispunem de capsule care contin curcumin concentrate astfel incat daca nu folosim turmenic clasic putem sa apelam la aceste suplimente alimentare.

Multe studii si mult de citit in legatura cu turmericul acesta sau sofranul indian dupa cum il mai stim noi…insa vreau sa revin putin la laptele de aur si sa va spun ca pe langa turmericul pe care il punem in aceasta potiune, reteta ne mai indeamna sa folosim si alte ingrediente cu efect dovediv anti-inflamator si anti-oxidat precum: ghimbirul, scortisoara, mierea…iar daca ne decidem sa folosim bauturi vegetale ca si baza pentru reteta reusim sa evitam lactoza care este un glucid cu potential inflamator si reusim sa evitam si lipidele cu molecule mari, slab omogenizabile care supun organismul unui stres suplimentar pentru ca sunt nitel mai greu de emulsionat, degradat si absorbit la nivel de intestin subtire. Ingredientele de star ale bauturii mele sunt urmatoarele:

condimente 1

Reteta scrisa si vizuala o aveti exact mai sus asa ca…..Spor la facut lapte cu turmeric si liber la poze astfel incat sa vedem si rezultatul final! Despre hrana anti-inflamatorie in scrierile viitoare pentru ca natura ne ajuta ca multe ingrediente de baza care au proprietati benefice pentru corpul nostru.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s