Ce idee este asta de a mancat sezonier?….si iarna ce fac, cum aplic acest concept?

Suntem in plina vara, ne topim de caldura si tot acum ne bucuram de toate fructele si legumele proaspte ce exceleaza in minerale si vitamina, insa va anunt ca va veni si tomna/iarna cand optiunile vor fi limitate. Subliniez ideea de limitate pentru ca in aceasi masura sustin si ideea de mancat sezonier pe care am sa o explic pe scurt si total nestiintific….si daca va ziceam de chestii pline de micronutrienti, cam asa arata un raft din frigiderul meu: fructe, fructe si iar fructe….

2018-12-08-18-59-22

……si legume de felul rosiilor de la tara, ardeilor grasi si iuti, castravetilor de la bunica. Toate vor fi asezate frumos in laditele frigiderului astfel incat sa ma pot bucura de ele in saptamana ce urmeaza.

2018-12-08-19-18-46

Pentru ca am lamurit cam cum arata frigiderul meu acum, zic sa revenim la oita mea cu mancatul sezonier, concept care nu este de azi sau de maine, ci este exact ceea ce faceam noi atunci cand eram copii si cand in magazinele noastre gri nu se gasea o varietate mare de produse….nu tu avocado, nu tu ananas, nu tu portocale vara sau alte ‘bogatii’ de genul. Nu ma intelegeti gresit pentru ca nu sunt impotriva varietatii si diversitatii insa trebuie sa profitam de aceasta cu cap. Ideea de alimentatie sezoniera se pare ca isi are originile in medicina traditionala chinezeasca si ea se refera pe deoparte la consumul de fructe si legume proaspte care infloresc, cresc si se coc intr-un anumit sezon si de obicei acest sezon este cel de primavara-vara, iar pe de alta parte toamna-iarna se recomanda sa revinim la o dieta bazata pe consumul de cereale, radacinoase, fructe si legume conservate, carne si grasimi in cantitati mai mari. Ceea ce spun eu acum poate parea putin ciudat insa o leguma crescuta in conditii normale si naturale va avea mai multi nutrienti comparativ cu cea crescuta intr-un mediu controlat. Ganditi-va la o rosie cumparata iarna: este de un rosu intens? Nu pentru ca nu contine licopen suficient. Este gustoasa….nu pentru ca nu contine micronutrinti suficienti. Si atunci revin la ideea de consum de alimente sezoniere pentru ca acelea sunt cele mai bogate in vitaminele si mineralele de care avem nevoie la momentul respectiv.

Un alt argument pentru a va convige este acela de a va indemna sa va ascultati organismul: ganditi-va la poftele pe care le aveti in fiecare sezon si veti constientiza ca propriul corp va v-a dicta directia alimentatiei sanatoase. Vara cate produse grase puteti consuma? Aveti vara pofta de traditionala slanina cu ceapa? Eu as zice ca nu si explicatia este simpla: organismul nostru nu are nevoie de grasimi multe pentru ca nu trebuie sa faca fata frigului si conditiilor vitrege meteorologice. Vara si primavara suntem mari consumatori de fructe si legume proaspete pentru ca avem nevoie de aport crescut de apa, aport crescut de minerale pentru ca adesea le eliminam usor prin transpiratie.

Ce facem cu micronutrientii de care avem nevoie in sezonul rece cand ducem lipsa de produse proaspete……pentru ca DA, iarna toate fructele si legumele cu continut mare in apa nu cresc in mod natural si NU sunt calitativ comparabile cu cele pe care le consumam vara (stiti povestea cu rosia care se aplica si pentru ardei, castravete,ceapa verde, pepenele rosu sau orice altceva mai vreti). Micronutrientii ii vom obtine toamna/iarna din alimentele conservate, radacinoase, cerele, carne si produse de origine animala. Si ele ne pot satisface necesarul de vitamine si minerale. Mai jos este un exemplu clasic de ‘pus pe iarna’ astfel incat prin decembrie sa pot si eu savura o supa buna de fasole pastai.

2018-12-08-18-57-36

Exemplele continua mai jos si sper sa va convingeti sa umpleti camara astfel incat sa aveti bogatii la iarna:

  1. Vitamina C – vitamina hidrosolubila de care avem mare nevoie pentru ca are un efect antioxidant puternic. Este si vitamina pe care noi o folosim din pastilute atunci cand ne racim, deci ne este esentiala in sezonul rece. Principalele surse sunt fructele si legumele proaspete insa ce vreau sa stiti este ca cele mai renumite pentru vitamina C sunt citricele pe care noi ca si popor le consumam din plin iarna, pentru ca atunci se coc in tarile exotice care sunt pe invers cu anotimpurile…..si de asemenea se gasesc in afinele si macesele noastre traditionale pe care noi din obisnuinta le congelam sau le punem la borcan ca sa le avem tot pentru sezonul friguros. DSC_0030O alta sursa buna de vitamina C este clasicul nostru cartof si morcovii pe care ii cultivam vara, ii recoltam vara/toamna si ii consumam din belsug iarna. Alta sursa de vitamina C este varza pe care o consumam proaspata toamna si murata iarna. Deci vedeti ca in mod nativ am gasit sursele de vitamina C pe care sa le consumam iarna exact in perioada in care avem mare nevoie de ea. Cum pastram vitamina C in alimente? Prin folosirea refrigerarii, inghetarii si a depozitarii radacinoaselor in medii fara umezeala si fara lumina.
  2. Vitamina A are si ea importante proprietati antioxidante. Antioxidantii contracareaza radicalii liberi ai oxigenului care produc leziuni la nivelul tuturos structurilor organismul astfel incat pot duce la imbolnaviri. Vitamina A este acea vitamian pe care trebuia sa o consumam ca sa nu purtam ochelari atunci cand eram copii. Ea ajuta ochii sa se adapteze la diferite niveluri de lumina, lucru important mai ales pe timp de iarna. Aici cu vitamina A este o intreaga discutie pe care nu as vrea sa o construiesc, insa nu doresc sa credeti ca nu detin informatiile corecte. La modul strict trebuie sa stiti ca vitamina A se gaseste numai in produsele animale alaturi de lipide de care depinde pentru a fi absorbite. Ceea ce cunoastem noi din morcovi si alte produse vegetale sunt precursori ai vitaminei A care poarta denumirea de carotenoizi si care se gasesc in fructele si legumele colorate in portocaliu, rosu sau galben. Sa revenim la subiectul nostru, ea este importanta in ambele sezoane, insa se pare ca iarna are un rol si mai important pentru ca ne ajuta acuitatea vizuala, ne tine globii oculari ‘hidratati’ si ne ajuta si sistemul imunitar. Drept urmare noi consumam iarna multe produse de origine animala- ficat, untura, oua, lapte partial degresat (niciodata degresat) si in aceasi masura consumam morcovi, patrunjel, spanac, ceapa – depozitate la intuneric sau congelate pentru a pastra vitamina A.DSC_0006Morcovi nu am primit inca de la tara ca sa ma pot mandri cu ei in camara….astept sa imbogatesc depozitul.
  3. Vitamina D este o alta vitamina liposolubila extrem de necesara organismului pentru a asigura o absorbtie de Ca si P corespunzatoare astfel incat mineralizarea osoasa sa se faca corect si sa se mentina in limite optime. Cu totii stim ca vitamina D este din belsug in organismul nistru vara cand ne expunem la soare, dar ce facem iarna? Ei, problema nu este atat de mare pentru ca tocmai cand este frig avem si noi pofta sa consumam alimente grase de origine animala care sunt o sursa perfecta de vitamina D: produsele lactate care vin gata la pachet cu Ca, peste gras (somon, sardine), unt si oua….si sa nu uit de drojdia de bere pe care o punem cand facem paine aburinda la cuptor si pe care mai nou o gasiti sub forma de fulgi de drojdie pe care ii puteti pune peste orice salata, paste etc.
  4. Zincul este una dintre vitaminele care apara organismul de gripa. Se pare ca zincul stimuleaza imunitatea si in aceasi masura scade durata bolii si a perioadei de convalaescenta. Alimente bogate in zinc sunt: ficatul de vitel sau porc (exact atunci ne racim cand taiem porcul), cerealele, seminte de dovleac, nucile. coji-verzi-nuciVedeti ca si in acest caz asa este mostenirea noastra si asa am fost educati din strabuni sa consumam iarna exact alimentele de care avem nevoie si care sa ne ajute sa facem fata sezonului rece. Ce interesant!…..
  5. Calciul este necesar pentru a pastra mineralizarea osoasa optima si este dependent de vitamina D pe care iarna o obtinem in principal din produsele animale. Iarna presiunea pe masa osoasa este mare – ganditi-va la sporturile practicate in sezonul rece care sunt net mai brutale comparativ cu voleiul de plaja….plus ca cercetatorii americani au demonstrat ca o masa musculara cu tonus mai scazut (aspect care apare iarna pentru ca nu suntem la fel de activi ca si vara, asta daca nu mergem la sala) exercita o presiune mult mai mare pe oase motiv pentru care acestea trebuie sa aiba o structra solida. Alimentele care contin calciu sunt in principal produsele lactate pe care le consumam fara probleme iarna.
  6. Complexul de vitamine B, aici avem multe molecule, toate importante….insa sa va spun cate ceva despre unele dintre ele. Stiti cum iarna ziua este mai scurta si noi avem o stare de nervozitate constanta, iar sistemul nostru nervos central este prostit si ne face somnolenti de cum se lasa intunericul? Ei, pentru asta exista un remediu si anume vit B1 care scade oboseala nervoasa, ne scurteaza timpul de reactie si ne protejeaza de depresie. Iarna avem aceasta vitamina la indemana pentru ca se gaseste in cereale nedecorticate, carne, ficat sau oua si in fructe uscate, dar depozitate in intuneric. Vit B9 sau acidul folic care pe langa faptul ca este importantanta in producerea de hematii alaturi de vit B12 si Fe are si un rol semnificativ in functionarea corecta a creierului si in mentinerea starii de sanatate emotionala si mintala. Culmea este ca ea se gaseste in toate alimentele la care poftim iarna: carne, ficat, ciuperci, cereale integrale, cartofi, fasole uscata si legume verzi de orice fel pe care le putem depozita/conserva dupa cum dorim pentru ca aceasta vitama este foarte stabila. 2018-12-08-19-04-55Vit B12 pe care sper ca o cunoasteti pentru fapul ca stimuleaza hematopoeza, dar in acelasi timp are si un rol important in sinteza de proteine necesare pentru refacerile celulare, inclusiv ale neuronilor, necesara pentru a inlatura oboseala si nu in ultimul rand cu rol de protectie hepatica impiedicand depunerea de grasimi la acest nivel (pentru ca stimuleaza sinteza de colina si metionina). Aceasta vitamina se gaseste in surse de origine animala si in cantitati infime in drojdia de bere, soia si ciuperci, dar pentru vit B12 ne bazam in special pe produsele animale.

…….cam atat, pentru ca discutia poate continua la infinit, insa ceea ce vreau sa intelegi din ce am scris este ca a manca ceea ce ne ofera fiecare sezon, fie ca este proaspat cules, fie ca este conservat reprezinta un mod sanatos de a ne alimenta. Nu sunt mai catolica decat Papa si nu am sa va zic sa renuntati complet la a mai vizita raionul cu fructe si legume in sezonul de iarna, dar nu uitati ca acele variante nu au potentialul lor maxim si sta in voi sa stiti cum sa le conservati vara astfel incat sa le pastrati toate proprietatile.

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s